Elektromobilių įkrovimas yra esminė kiekvieno savininko patirties dalis, o vienfazis ir trifazis įkrovimas tiesiogiai lemia, kaip greitai ir efektyviai įkrausite savo automobilį. Nors įkrovimo galia dažnai minima, vien jos žinojimas neatskleidžia visų subtilybių – greitis priklauso nuo automobilio įmontuotos įkrovimo sistemos, elektros tinklo galimybių ir įkrovimo kabelio. 1 fazės ar 3 fazių įkrovimas daro įtaką ne tik įkrovimo laikui, bet ir įrangos pasirinkimui, todėl svarbu suprasti, kaip šie veiksniai veikia kartu, kad jūsų elektromobilis krautųsi optimaliai.

Kaip fazės veikia įkrovimo galią

Fazių skaičius tiesiogiai lemia, kiek energijos gali būti tiekiama iš elektros tinklo į jūsų elektromobilį, taip paveikdamas įkrovimo greitį:

  • 1 fazės įkrovimas: Naudojamas vienas laidininkas, tiekiantis energiją 230-240 V įtampa. Maksimali galia dažniausiai siekia 7,4 kW, tačiau kai kuriose šalyse ji gali būti mažesnė, pavyzdžiui, 3,7 kW.
  • 3 fazių įkrovimas: Naudojami trys laidininkai, tiekiantys energiją 400-415 V įtampa. Tai leidžia pasiekti 11 kW arba 22 kW galią, užtikrinančią greitesnį įkrovimą.

Kodėl tai svarbu: Fazės daro įtaką tik kintamosios srovės (AC) įkrovimo greičiui. Naudojant tiesioginės srovės (DC) greitojo įkrovimo stoteles, fazių skaičius neturi reikšmės, nes svarbi tik automobilio ir stotelės maksimali DC galia.

1 fazės ir 3 fazių elektromobilių įkrovimo procesas

1 fazės ar 3 fazių įkrovimas?

Įkrovimo metu elektra teka iš tinklo per įkroviklį į elektromobilio bateriją. Pagrindinis skirtumas tarp 1 fazės ir 3 fazių įkrovimo slypi energijos tiekimo būde:

  • 1 fazės įkrovimas: Energija tiekiama per vieną gyvąją vielą ir neutralų laidą, ribojant galią iki 7,4 kW. Tai tinka namų įkrovimui per naktį (8-12 valandų).
  • 3 fazių įkrovimas: Energija tiekiama per tris gyvąsias vielas, leidžiant pasiekti 11-22 kW galią. Pavyzdžiui, 60 kWh baterija gali būti įkrauta per 3-6 valandas.

Pastaba: Fazės aktualios tik AC įkrovimui. DC stotelės aplenkia automobilio įmontuotą įkroviklį, todėl fazių skaičius neturi įtakos.

Automobilio įkrovimo sistema: vienfazė ir trifazė

Kiekvienas elektromobilis turi vidinę įkrovimo sistemą, kuri keičia kintamąją srovę (AC) iš elektros tinklo į tiesioginę srovę (DC), reikalingą baterijai įkrauti. Ši sistema lemia, kaip efektyviai automobilis gali pasinaudoti įkrovimo stotelės tiekiama galia:

  • Vienfazė įkrovimo sistema: Būdinga automobiliams, pavyzdžiui, „Opel Corsa-e“ (bazinė komplektacija) ar „Mazda MX-30“. Tokia sistema riboja įkrovimo galią iki 7,4 kW, todėl negali pilnai išnaudoti trifazių įkrovimo stotelių galimybių.
  • Trifazė įkrovimo sistema: Randama modeliuose, tokiuose kaip „Audi e-tron“, „Renault Zoe“, „Tesla Model X“ ar „BMW i3“. Ši sistema leidžia įkrauti 11-22 kW galia, pilnai išnaudodama trifazį įkrovimą.

Kas vyksta, kai fazės nesutampa?

  • Jei vienfazė stotelė naudojama su trifaziu automobiliu: Automobilis krausis tik viena faze, todėl galia bus ribojama iki 7,4 kW.
  • Jei trifazė stotelė naudojama su vienfaziu automobiliu: Įkrovimas vyks tik vienfazio greičiu (iki 7,4 kW), nes automobilio vidinė įkrovimo sistema negali apdoroti trifazės galios.

Svarbiausia išvada: Įkrovimo greitis priklauso nuo silpniausios grandies – automobilio vidinės įkrovimo sistemos, įkrovimo stotelės arba kabelio.

Kaip pasirinkti tinkamą įkrovimo stotelę 1 fazės ar 3 fazių

Kaip pasirinkti tinkamą įkrovimo stotelę: 1 fazės ar 3 fazių?

Įkroviklio pasirinkimas priklauso nuo jūsų automobilio, tinklo ir įkrovimo poreikių:

Kodėl rinktis vienfazį įkroviklį?

  • Tinka namams su vienfaziu tinklu (220/230 V).
  • Pakanka automobiliams, tokiems kaip „Opel Corsa-e“ ar „Mazda MX-30“.
  • Paprastai pigesnis pirkti ir įrengti.

Kodėl rinktis trifazį įkroviklį?

  • Maksimizuoja greitį trifaziams automobiliams, pvz., „Tesla Model X“ ar „Renault Zoe“ (11–22 kW).
  • Paruošia ateičiai, nes būsimi elektromobiliai gali palaikyti trifazį įkrovimą.
  • Idealus komercinėms patalpoms ar viešosioms stotelėms.

Kodėl įkrovimo greitis nėra viskas?

Vien tik automobilio ir įkroviklio maksimalios galios žinojimas nėra pakankamas, nes įkrovimo greitį lemia šie veiksniai:

  • Įmontuoto įkroviklio ribos: Vienfazis automobilis neišnaudos trifazio įkroviklio.
  • Įkroviklio suderinamumas: Vienfazis įkroviklis riboja net trifazį automobilį.
  • Tinklo talpa: Namų elektros sistema gali apriboti energijos tiekimą.
  • Kabelio ribos: Netinkamas kabelis sumažina įkrovimo galią.

Norint efektyvaus įkrovimo, būtina suderinti automobilio, įkroviklio, kabelio ir tinklo fazių galimybes.


2025-09-16