Naujų elektromobilių rinka sparčiai plečiasi, o tai reiškia tik viena: naudotų elektromobilių pasirinkimas yra didesnis nei bet kada anksčiau, o kainos – patrauklesnės. Pirkimas iš antrų rankų yra puiki proga paragauti elektromobilumo privalumų, išvengiant didžiausios naujo automobilio kainos kritimo dalies. Vis dėlto, perkant naudotą EV, atsiranda specifinių klausimų, kurių nekyla perkant įprastą automobilį. Svarbiausias jų – baterijos būklė.
Kodėl verta rinktis naudotą elektromobilį?
Yra kelios svarios priežastys, kodėl naudotas elektromobilis gali būti geresnis pasirinkimas nei naujas:
- Mažesnė pirkimo kaina
Elektromobiliai, išskyrus „Tesla“ modelius, dažnai nuvertėja greičiau nei panašūs automobiliai su VDV ar hibridine sistema. Tai lemia valstybės skatinamos naujų EV pirkimo subsidijos ir spartus technologijų tobulėjimas (didesnis nuvažiuojamas atstumas ir greitesnis įkrovimas naujuose modeliuose). Šis nuvertėjimas – tai Jūsų sutaupyta pinigų suma.
- Mažesnė rida ir geresnė būklė
Daugelis EV perkami lizingo būdu su mažais metinės ridos limitais. Dėl to nesunku rasti trejų metų senumo EV, nuvažiavusius mažiau nei 30 000 km ar net 15 000 km. Taip pat, kadangi EV turi mažesnį nuvažiuojamą atstumą nei VDV, jie rečiau naudojami ilgoms kelionėms, todėl yra mažiau „nudėvėti“.

- Iki minimumo sumažintos eksploatacijos sąnaudos
EV yra pigiau eksploatuojami:
– Priežiūra: elektromobiliai turi ženkliai mažiau judančių dalių (nėra variklio, sudėtingos transmisijos). Nereikia reguliariai keisti tepalų, žvakių, paskirstymo diržo ar sankabos. Bendri aptarnavimo kaštai yra mažesni.
– Kuras: įkrovimas namuose naktiniu tarifu yra daug pigesnis nei degalai. Be to, už elektros energijos sąnaudas, galite gauti lengvatų iš komunalinių paslaugų teikėjo, kraunant ne piko valandomis.
- Geresnė vairavimo patirtis
Dėl paprastos elektros sistemos ir baterijos svorio, EV pasižymi:
– tyliu ir sklandžiu važiavimu (be vibracijų).
– geresniu stabilumu (dėl žemai esančio baterijos centro).
- Aplinkosauga: pratęstas gyvenimo ciklas
Tiesa, elektromobilio gamyba (ypač baterijos) generuoja daugiau CO₂ nei benzininio auto gamyba. Tačiau:
– naudotas elektromobilis pratęsia jau pagaminto automobilio gyvenimą,
– mažina poreikį gaminti naują automobilį,
– kasdieniniu važiavimu be vietinių emisijų (CO₂, NOx, kietųjų dalelių) prisideda prie švaresnio oro.
Taigi naudotas EV yra ekologiškesnis pasirinkimas nei naujo vidaus degimo automobilio pirkimas.
Baterijos sveikata: klausimas, keliantis daugiausia nerimo
Baterijos talpos praradimas laikui bėgant (degradacija) yra neišvengiamas, bet prognozuojamas. Jos būklė, vadinama Baterijos Sveikatos Būkle (State of Health, SoH), yra kritiškai svarbi perkant naudotą EV.
- 100 % SoH – visiškai nauja baterija,
- 90 % SoH – po kelių metų įprasto naudojimo,
- 80–85 % SoH – dažnas lygis senesniems ar daugiau važinėtoj EV,
- 70 % SoH – riba, kurią naudoja daug gamintojų baterijos garantijai.

Degradacija yra palaipsnė, ne staigi. Dažniausiai:
- po 3-5 metų EV baterija turi ~90 % talpos,
- po 8-10 metų – 70-85 % (priklauso nuo modelio ir naudojimo).
Baterijos Būklės Patikra (SoH) yra pats svarbiausias žingsnis perkant naudotą elektromobilį, nes baterija sudaro didžiausią automobilio vertės dalį, o jos talpos praradimas (degradacija) tiesiogiai veikia nuvažiuojamą atstumą. Nors visi EV akumuliatoriai pamažu praranda talpą (vidutiniškai apie 1,8% per metus), šis procesas yra laipsniškas, o ne staigus gedimas. Norint nustatyti SoH, pirmiausia galite atlikti paprastą patikrinimą: pilnai įkrovę automobilį (iki 100%), palyginkite rodomą prognozuojamą ridą su modelio deklaruojama naujo automobilio rida; jei skaičius atsilieka 10-20% nuo pradinio, tai laikoma normalia degradacija.
Tačiau, norint gauti patikimiausią ir tiksliausią vertinimą, būtina kreiptis į EV specialistus, kurie naudodami specialią diagnostikos įrangą (pvz., OBD-II įrankius, „Aviloo“ ar serviso programinę įrangą) nustatytų tikslų SoH procentą ir patikrintų atskirų baterijos elementų būklę, atskleidžiant galimus paslėptus defektus. Be to, verta pasidomėti likusia gamykline garantija, kuri dažniausiai apima bent 70% talpos išlaikymą per 8 metus arba 160 000 km, ir paklausti pardavėjo apie jo įkrovimo įpročius (AC vs. DC krovimas, įkrovimo limitų naudojimas), nes tai veikia ilgaamžiškumą.
2025-12-10